Dag 12: Khao Lak Similian Islands

27 april 2022 - Similan Islands, Thailand

Allememagies, vandaag het verhaal schrijven wordt een klus!

We werden wakker en hebben de laatste spulletjes ingepakt voor de tour vandaag. We zijn naar voren gelopen en onze pick-up stond al klaar. Instappen en wegwezen. We stopten bij het hotel naast ons: een gigantisch resort in een strak en luxe jasje. Daar stapten een dame en heer bij ons in en we vervolgen onze weg naar de pier. We worden getrakteerd op een hele meute apen die aan de rand van een mangrovebos zaten, hingen en rondliepen. We waren binnen tien minuten bij de pier.

We moesten ons inschrijven en het restantbedrag betalen. We gingen een ruimte binnen waar ons het snorkelmateriaal werd aangeboden. Je kon een onderwatercamera huren, het nieuwste van het nieuwste, maar die was niet nodig, want we zijn al voorzien. Er stond een ontbijtbuffet klaar en we hebben er dankbaar gebruik van gemaakt. We voelen ons behoorlijke backpackers tussen de andere tourgangers! Zoveel personeel die er alles aan deden om alles zo vlekkeloos te  laten verlopen.

We hadden bij aankomst een rood bandje om gekregen, we hoorden bij het rode team. We kregen met onze groep uitleg over de tour. Ze vertelden dat Similian 9 betekent in Thai. 9 eilanden waarvan er een paar beschermd zijn. Daar komen de schildpadden eieren leggen. We zijn aan boord gegaan, onze watertaxi: een dikke vette speedboot met 3 250pk motoren! We zijn voorop gaan zitten, buiten in plaats van binnen. Dat hebben we geweten! Wat stuiteren! Het was wel te gek! En... Wij houden van avontuur!!

Onze eerste stop was een snorkelspot. Direct te water en flipperen maar. Ik had de camera voorop mijn masker gemonteerd en ik was de eerste in het water. Ik heb een tocht gesnorkeld, niet te geloven! Prachtig! Ik had op een gegeven moment een blauw fluorescerende kwal naast mij, ik zwom over de kwal heen en tikte op zijn koppie. Toen ik even later bovenkwam zag ik dat de camera niet gefilmd had, het bestand was beschadigd! Ik baalde als een malle en ging terug naar de boot. Camera eraf en weer het water in. Kim, jasmijn en Joris waren al druk aan het snorkelen, ik ben naar ze toe gegaan en samen hebben we verder gesnorkeld. Wat hebben Jasmijn en Joris dat knap gedaan. Daarna zijn we teruggegaan naar de boot en niet veel later voeren we door naar het volgende eiland.

Nog geen 10 minuten later meren we aan. We mogen het strand op en kunnen ook hier weer snorkelen. Dit is wat je een bounty eiland mag noemen! Wit zand, helder water zover je kan kijken en een prachtige natuur. We zijn al op veel mooie plekken geweest, maar deze mag op hetzelfde lijstje! Zo mooi! We zijn eerst wezen lunchen, de bomen hingen vol met reusachtige vleerhonden, er liep een mega varaan rond en het eten was heerlijk. We zijn daarna het water ingegaan. Ik had de camera even snel in- en uit elkaar gehaald en opnieuw bevestigd aan mijn masker. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Jasmijn en ik waren de eersten die in het water gingen. Wij hebben samen koers gezet op een kleine baai. Jasmijn en ik waren euforisch, te dit voor woorden wat wij zagen! Ik was zo gelukkig dat ik dit kon delen met Jasmijn! We waren helemaal alleen!  later waren er een paar snorkelaars bij gekomen, maar gelukkig gingen zij een andere kant op. Daar kwamen Joris en Kim aan. Met z’n vieren hebben we de baai van onder tot boven bewonderd. Mooier dan dit kan het eigenlijk niet worden. Zo divers leven onderwater, zo spierwit zand en prachtig levend koraal! We hebben vervolgens nog even op het strand gechilled en moesten toen alweer aan boord. Aan boord werden we non-stop voorzien van allerlei drankjes, vers fruit, snoepjes en koekjes. Wat een luxe! De camera heeft zijn werk gedaan gelukkig!

De volgende stop was bij het volgende eiland. Er is al een andere groep, maar ze staan op het punt om te vertrekken. We worden gewezen naar een plek waar  schildpadden zwemmen! Ik spring direct het water in en zet mijn koers op de aangewezen plek. Het was best een eind en ik was behoorlijk buiten adem toen ik aankwam, maar daar zag ik de schildpad! Een reus! Er zwommen nog een aantal mensen van de André meter groep, maar het duurde niet lang of ze waren weg. Inmiddels kwam Kim met Jasmijn en Joris aanpeddelen met een stuk drijfschuim. Hoe ze dat zo snel heeft gedaan mag Joost weten! Superwoman! We hebben met z’n vieren genoten van meerdere schildpadden en al het andere moois wat we onderweg tegenkwamen. We moesten weer aan boord en we zetten koers op de laatste stop. Wederom een eiland met een bounty strand! We hebben op strand gezeten, gelegen, we zijn het water nog in geweest en we hebben nog kunnen snorkelen. Jasmijn en Joris zijn verslaafd! Ze doen het zo ontzettend goed! Het was bijna drie uur en we moesten terug naar het vaste land. Het is weer zo’n 80’minuten varen en we zitten weer voor op de boot. Binnen een mum van tijd valt Joris in slaap en Jasmijn niet lang daarna. De boot denderde met een rotgang over het water en Jasmijn was zo weer wakker. Joris daarentegen sliep als een roos. Iedereen heeft zich kapot gelachen om dat kleine ventje dat over doorheen sliep. Toen hij wakker werd keek hij even om zich heen en ging zo weer liggen, en meneer sliep weer!

We kwamen aan bij de pier en er stond een heel buffet klaar voor ons. We hebben wat kleine dingetjes gegeten en wat ijsjes genuttigd. We hebben niet uitgebreid gegeten, want we wilden eigenlijk op het strand afsluiten, bij de mensen wie ons hebben geholpen bij het organiseren van deze trip. We werden netjes opgepikt door onze chauffeur en hij reed nog even langs de pinautomaat voor ons. Gelukkig wilde hij ook wel even stoppen! We hebben hard gelachen om een grote roze parkeerplek, speciaal voor vrouwen. Kim heeft er een foto van gemaakt.

Bij aankomst bij ons resort heb ik samen met de kinderen het zwembad onveilig gemaakt en daarna zijn we gaan douchen en omkleden. Op naar het strand! We hebben een adembenemende zonsondergang gezien tijdens een zeer smakelijk diner. We hebben Kim aangespoord om een Thaise massage te nemen. Ik ben samen met Joris en Jasmijn teruggegaan naar onze bungalow en hebben daar samen gechilled totdat Kim terug was.

Kim is goed onder handen genomen en is super verwend! De kinderen gaan slapen en wij gaan nog even gezellig nagenieten!

Wat een dag, wat een dag! Een dag samen, samen genieten van hele mooie plekken, van elkaar en van alles wat op ons pad kwam. Onze lijst met onvergetelijke momenten en mooie plekken was al best lang, deze dag voegen er er gewoon lekker aan toe! Want eerlijk is eerlijk: vandaag was grandioos!

Tot morgen!

1. Johan Leushuis:
    27 april 2022
    Jullie komen toch wel terug hè.
  2. Helen:
    27 april 2022
    Wow zoo mooi
  3. Werner en Sharon:
    28 april 2022
    Prachtig verhaal en wat een mooie plaatjes 😍
  4. Wouter:
    30 april 2022