Dag 21: Bangkok en terugreis

6 mei 2022 - Bangkok, Thailand

Vanmorgen zijn we naar Co van Kessel gegaan, waar we een fietstour hadden geboekt door Bangkok. We hadden twee gele fietsen met een soort zitje achterop. Daar konden Jasmijn en Joris lekker in chillen! De fietstocht leidde ons door smalle straatjes, voedselmarkten, bloemenmarkten en grote winkelstraten. We hebben meerdere stops gemaakt: bij tempels, bij de rivier, bij rustplekken waar we wat konden eten en drinken, een plek waar we echt Thais fruit konden proeven en waar we schildpadden konden voeren. We hebben zoveel gezien tijdens de tour, echt een hele ervaring!

Na de tour zijn we naar het MBK gegaan, een hele grote shoppingmall. Overal merk je wat Corona heeft gedaan, ze hunkeren naar toeristen, geld en aanspraak. We zijn per TukTuk teruggegaan naar het hotel en hebben daar heerlijk gezwommen en geluierd. Toen zijn we naar een Indy foodmarket gegaan, waar we ons kostelijk hebben vermaakt, heerlijk hebben gegeten en gedronken. We hadden tijd zat, dus we zijn in de taxi gestapt en naar Khaosan Road gebracht. De straat was op dit tijdstip een stuk drukker en dit was nog maar het begin van de avond. We hebben wat souveniertje gekocht, gefrituurde beestjes, schorpioenen en vogelspinnen bekeken (bekeken!) en wat gedronken bij de Kim Bar!

We hebben voor de laatste keer deze vakantie een TukTuk gepakt die hele mooie verlichting had. Deze TukTuk heeft ons teruggebracht naar ons hotel waar we nog even hebben relaxed. De taximeneer van vanmiddag zou ons ook naar het vliegveld brengen. Om 21.00 uur belde hij naar de receptie dat hij klaar stond aan de grote weg. De hotelmeneer heeft onze tassen en onze kinderen per golfkarretje naar de grote weg gebracht, terwijl Kim en ik met de benenwagen gingen.

Het was rustig op de weg en we arriveerden al snel op de Internationale luchthaven van Bangkok. Het inchecken was zo gepiept en we konden snel door de douane. We hebben moge even wat te eten gehaald en opgegeten bij de gate. We zitten nu te wachten tot we kunnen boarden.

Thailand is in drie jaar meer veranderd dan tussen 2007 en 2019! De vele, vele verschillende thuisbezorgers rijden met scooters af en aan. Overal kun je wat laten kopen, van de grootste supermarkten en restaurants tot aan de kleinste voedselkraampjes die willekeurig langs de weg te vinden zijn. De Thaise mensen hebben mondkapjes op die ze niet meer af doen, of ze nu alleen zijn of in gezelschap of ze nu wakker zijn of slapen. Een aparte gewaarwording! Er staat zoveel ontzettend veel leeg, toeristen worden met open armen ontvangen, maar ze kunnen niet of nauwelijks bieden wat ze voor Corona konden, denk aan een restaurant van een hotel dat niet open kan of een bar die dicht moet blijven. We waren vaak de enige gasten of we waren er met een paar meer. Laten we hopen dat het toerisme in Thailand snel weer op het oude peil is!

Wij gaan zo vliegen, tot snel!

1. Johan Leushuis:
    6 mei 2022
    Was die hotelmeneer, die taximeneer en pilootmeneer dezelfde man?
    Goeie en veilige reis terug, we zien elkaar weer gauw!
  2. Helen:
    6 mei 2022
    Goede reis en fijn dat jullie er bijna weer zijn.
  3. Erika:
    6 mei 2022
    Kim en Stefan, wat een genot jullie reisblog te lezen en jullie te kunnen volgen op deze fantastische reis!
    Dank je wel daarvoor en hele goede thuisreis gewenst.
    Groetjes Erika