Dag 5: Chiang Mai

1 mei 2024 - Khwaeng Thanon Phaya Thai, Thailand

Wakker worden met een prachtig uitzicht! Het is vannacht laat geworden, dus een frisse duik in het zwembad was een zegen. We moesten om 11 uur uitchecken, gelukkig hadden we daarom nog wat tijd om te chillen. De volgende overnachting was nog niet geboekt, wel al de tickets naar Trat, in het oosten van Thailand, voor morgen. Ik zocht en ik vond: een accommodatie met 75% korting! Een huisje midden in de jungle, aan een riviertje, met een olifantenopvang. Deze accommodatie is eigenlijk altijd volgeboekt in dit seizoen, maar waarschijnlijk was er een afzegging, waardoor ze last minute het huisje hebben aangeboden. We hebben de bagage achtergelaten en even boodschappen gedaan.

De taxi naar onze volgende stekje was even een dingetje, die kwam niet en liet niks meer van zich horen. Kim heeft direct een volgende geregeld en deze was er binnen een mum van tijd. Een hele voorzichtige Thaise dame in een te dikke, nieuwe pick up truck. De vele pk’s van deze truck werden ingezet alsof het een naaimachientje was!

Desalniettemin kwamen we veilig op onze bestemming. In de reviews stond dat hier en een al stilte heerst, waar je helemaal tot rust kunt komen. Niet dat we dat persé willen, maar het zit gewoon bij in de prijs. Dingen lopen soms anders als je verwachtingen hebt òf als je uitgaat van de ervaringen van anderen, in ons geval vaak in ons voordeel, zo ook vandaag.

De rust en vrede was hier ver te zoeken namelijk…Het is vandaag de dag van de arbeid en dan zijn de meeste Thaise mensen vrij. Wat doen Thaise mensen als ze vrij zijn denk je? Met honderden tegelijk bamboe raften, dronken worden en heel veel lol maken! De hele rivier was bezaaid met bamboe vlotten en overal om ons heen was er feest!

We hebben ons aangemeld en we werden naar ons huisje gebracht. We moesten langs de olifanten die aan het eten waren en over een gigantische hangbrug. Van bovenaf zagen we joligheid, zelfgefabriceerde terrasjes midden op het water, het riviertje is namelijk erg ondiep, dus tafeltjes en stoeltjes steken met gemak boven het water uit. We moesten een stukje door de jungle lopen en kwamen toen aan bij ons huisje met uitzicht op de rivier. Ik ben samen met de kinderen even gaan afkoelen in het airco gekoelde huisje en Kim is naar beneden gegaan naar het water. Binnen een paar minuten stuurde Kim mij een appje dat we toch echt wel even naar beneden moesten komen.

Samen met Jasmijn en Joris zijn we afgedaald naar de rivier en wat we daar aantroffen was niet te bevatten: precies voor onze neus was een bocht in de rivier, waar er rotsen boven het water uitstaken, waardoor iedereen moeilijkheden had om daardoorheen te komen. Vlotten zo ver je kon kijken, met daarop ontelbare dronken dropjes, families die zich vermaakten, vrienden die lol aan het maken waren. Er werd non stop gelachen, gefeest, gezwommen, natgespetterd, met waterpistooltjes geschoten, afgewisseld door dronken gasten die banjerden door het water, vielen en weer opstonden, uitgeschakeld op het vlot lagen of nog meer drank aan het wegtikken waren! Overal drank, muziek en opstoppingen. Het is niet in woorden uit te drukken hoeveel blijheid en vreugde wij hebben gezien vandaag! Wij hebben net zo hard genoten, want het was werkelijk een ervaring om nooit meer te vergeten! We hebben honderden mensen voorbij zien lopen, raften en zwemmen. Ondertussen zaten wij langs de kant of lagen we in het water, mensen spetterden water naar ons, en natuurlijk andersom!

We hebben vanaf onze veranda nog even nagenoten vanaf bovenaf. De opstopping werd op een gegeven moment te groot, waardoor men gewoon maar het vlot achterlieten en gingen zwemmen of lopen. Af en toe kon er nog wel en vlot zich erdoorheen wurmen, maar in principe was het gedaan en zagen we nog talloze Thaise mensen met koelboxen, zakken afval langshoppen. Over de kant of over de vele vlotten heen.

In het bos achter ons brandde al een tijdje vuur. Her en der kleine vuurtjes, maar ook een groot vuur, die je heel goed kan horen en zien! Wij vonden het heel spannend, aangezien je niet vaak een oversized Paasvuur in je achtertuin hebt. Niemand daarentegen maakt zich druk, no worries, just relax! Het personeel geeft aan dat dit heel normaal is en dat ze dit expres aansteken en laten branden. De rook verspreid zich door de jungle en het is wel een lekkere geur.

De rust is hier inmiddels wedergekeerd en is het genieten van de jungle geluiden. Op de achtergrond worden de vlotten een voor een opgehaald en dat gaat nog wel even duren, denk ik. Het knetteren van het vuur en de gasten met bladblazers die het vuur controleren en de mannen die op wacht staan, zijn op de dag van de arbeid, écht goed bezig!

We zijn wat gaan eten bij het restaurant dat bovenaan de helling van de berg zit. Wederom hebben we weer zo lekker gegeten! Belachelijk gewoon! Na het eten zijn we teruggegaan naar ons huisje. We gaan af en toe even kijken bij de brand, sensatie! En we werden beloond met een aantal vuurvliegjes!!

Morgen vliegen we dus naar Trat en vanuit daar kunnen we naar de verschillende eilanden die we graag willen bezoeken.

1. Johan:
    1 mei 2024
    Prachtig die hangbrug, en de kids met de olifanten. Was zeker een drukke dag denk ik, ik zie de oogjes gesloten in de taxi. Veel plezier op weg naar Trat.
  2. Liz:
    10 mei 2024
    Wat een mooi verhaal! Klinkt als een dag om nooit te vergeten!

Jouw reactie