Dag 12: Koh Mak

8 mei 2024 - Ko Mak, Thailand

Gisteravond hoorden we de aapjes om ons heen, maar helaas konden we ze in het pikkedonker niet vinden. Kim en ik hebben de avond afgesloten met een flesje SangSom rum met cola en al snel was het alweer 3 uur toen we onze hoofdjes op onze kussens installeerden. Gezelligheid kent geen tijd, zullen we maar zeggen!

Vanmorgen kwamen we bij ons ontbijt en toen kregen we te horen dat er twee masseuses waren voor ons, dat was een foutje, die had lieve Jasmijn  voor vanavond voor ons geboekt. Dat scheen niet te kunnen, want ze stoppen er om vijf uur mee. Ze hadden Jasmijn verkeerd begrepen. We hebben na het heerlijke ontbijtje maar de laatste tijd mogelijk geboekt bij de twee Thaise kneedkunstenaars.

We zijn op de gemotoriseerde tweewielers gestapt en naar de pier gereden. Ons plan was om naar Koh Kham te varen, waar dat resort op staat dat nooit af is gemaakt. De Thaise mevrouw die dat regelt vroeg er behoorlijk wat geld voor en daar was ik het niet mee eens. Het is tien minuutjes varen en geen vliegreis naar Palm Springs! We zijn teruggereden naar ons resort, maar waren toch niet helemaal overtuigd. Op internet lazen we dat het toch echt een aanrader is en dat het allemaal de moeite waard is. We zijn teruggereden, maar ik zag ineens een ander bordje staan die aangaf dat je ook vanaf een eindje verderop kan vertrekken. We zijn daarnaartoe gereden en we kwamen uit bij een restaurantje met bar aan een prachtig stuk strand. We hebben daar wat gedronken en kwamen aan de kwebbel met de eigenaar. Hij regelde onze overtocht, de kinderen hoeven niet te betalen. We zijn ineens de helft minder kwijt!

We stappen in de boot en we werden naar de overkant gebracht. Het zand is hagelwit! Ze hebben het zand geïmporteerd uit Vietnam of ergens uit Arabië, das niet helemaal duidelijk. Het is werkelijk oogverblindend mooi! We hebben wat gezwommen, rondgelopen en het onafgemaakte resort bekeken! Wat een zonde! Elke villa heeft z’n eigen zwembad en elk uitzicht is uniek. Het schijnt dat de overheid moeilijk deed met aanvragen en vergunningen en dat daarom de boel stil is komen te liggen. Urbex op en top en we hebben volop genoten van dit mirakel!

We werden weer opgehaald en we zijn wat gaan eten bij het restaurantje van waar we waren vertrokken. Een heerlijke cocktail erbij en we waren helemaal content. Mijn massage begon om half 4, dus reed ik met Joris terug naar ons resort. We kwamen een omgevallen boom tegen, maar gelukkig konden we eromheen. Toen brak de hemel los en begon het ohmmeunig te regenen! We waren er bijna toen we niet meer verder konden, er lagen een stuk of vier elektriciteitsmasten dwars over de weg en een eind verderop een boom, of meerdere, dat was niet goed te zien. Niemand die ons kon vertellen wat er gebeurd was. We werden wel verteld dat we eromheen konden via een andere weg. Ik had geen telefoon met navigatie bij me, dus we reden alle kanten op, behalve de goede. Eindelijk iets bekends en wie komen we tegen? Kim en Jasmijn. We hebben even gekeken bij de omgevallen palen, weer niemand die de oorzaak kon vertellen. Jasmijn en Kim hadden wel iets regen gehad, maar de zeer lokale wolkbreuk had het blijkbaar echt op mij en Joris voorzien. We werden aangesproken door een Thai die vroeg waar we heen moesten. Dit keer kregen we betere aanwijzingen en daardoor konden we de andere weg vinden. Ik heb mezelf even voorzien  van een droogbeurt en droge kleren en ben toen naar het strand gegaan voor mijn massage. Het was inmiddels gestopt met regenen en de zon was alweer druk aan het werk om al die nattigheid te laten verdwijnen.

De massage was de beste ooit! Wat een kracht had dat kleine mevrouwtje! Een vermomde grizzlybeer met kennis van alle drukplekken op het lichaam van een mens. Kim kwam iets later en die heeft ook een heerlijke massage gehad.

Nadat ze weg waren heb ik samen met de kinderen weer gekanood, bij zonsondergang. Kim lag op het strand en hield de boel in de gaten. Het water was bijna een spiegel, zo kalm was het water. Je kon heel mooi van bovenaf het koraal bekijken. Na het kanoën hebben Joris en Jasmijn nog even gezwommen en hebben Kim en ik nog even rustig op het strand gechilled.

We hebben ons gedoucht en omgekleed en toen weer op de scooter gestapt. We zijn wat gaan eten bij het leuke restaurantje van gisteren. Op de terugweg zijn we nog even gestopt bij de omgevallen palen, ze waren met man en macht bezig om de boel weer te herstellen. De stroom was er vanmiddag al vrij snel weer op en vanavond reden we langs de noodgeneratoren die heel hard aan het werk waren. Tenslotte hebben we boodschappen gedaan en teruggereden naar ons huisje.

We hebben toch maar weer een nachtje bijgeboekt, een pracht van een eiland en genoeg te doen. Goed eten en drinken, geweldige stranden en uitzichten. We zouden gek zijn als we niet nog even zouden blijven!

1. Renate:
    8 mei 2024
    Wat een heerlijke verhalen! Mooie herinneringen maken samen
  2. Johan:
    8 mei 2024
    Als jullie toch daar willen blijven kun je misschien wel zo'n huisje met zwembad krijgen bij het onafgemaakte resort.
  3. Marjolein:
    9 mei 2024
    Wat prachtig zeg!!! Ga ik zeker ook bezoeken bij een volgend bezoek aan thailand! Lekker genieten met jullie prachtig gezinnetje!🥰
  4. Wouter:
    9 mei 2024
    Wat een plek zeg.. Doet me ergens denken aan die plek in Cambodja waar de kmer rouge destijds die dikke villa's aan gort hebben geschoten van de rijke westerlingen.. Prachtig eiland lijkt me, groot gelijk dat jullie nog ff blijven daar!!
  5. Stefan Leushuis:
    Kampot, Kep, Booker Hill Station💪🏻