Dag 7: Khao Sok Cheow Lan Lake

22 april 2022 - Cheow Lan Lake, Thailand

Wat een dag,,

We werden wakker, hebben onze spullen gepakt voor de trip van vandaag en zijn naar het restaurant vlak naast ons gelopen, daar hebben we ontbeten en later opgepikt door onze gids en zijn chauffeuse. (Lees: degene die de tour organiseert)

We moesten een uurtje karren in een dikke vette SUV en kwamen toen aan bij de pier. Onze gids wees op een hele grote kaart aan waar we heen zouden gaan en nam ons toen mee naar onze longtailboot. Het is heel rustig, terwijl het hier normaal, voor COVID-19, mega druk was. Goed voor ons, slecht voor de mensen hier, wie ervan moeten leven.

In de boot en daar gingen we. Het duurde even voordat we de dam voorbij waren en we de prachtige natuur binnen voeren. Eerlijk gezegd, ik was hem in het begin aan het knijpen, want ik had mij er meer van voorgesteld. Ik was te vroeg met mijn verwachtingen, want toen we eenmaal voorbij de Dam waren werd het toch wel erg mooi allemaal. We voeren een stuk in waar 3 rotsformaties het water uit kwamen knallen! Een mooi idyllisch plaatje. Er kwam een klein bootje aanvaren met een gast die kokosnootijs verkocht. Tuurlijk, hoort erbij én we hebben wel zin in zo’n lekkere verkoeling! De boot werd weer aangeslingerd en we zagen de enorme krijtformaties begroeid met de meest uiteenlopende vegetatie. Daarna zijn we doorgevaren naar een plek waar we gingen hiken. Direct ziet onze gids een holletje, nou ja, hoe, waar hij even met een lange grasspriet in ging porren. Daar kwam madame tarantula even voor naar boven! Halverwege stopte ze en ze zal wel hebben gedacht: veel te warm, laat me met rust!, want ze kwam er niet uit. We hebben haar toch even vriendelijk gedag gezegd en zijn toen verder gelopen. Wat ons direct opviel waren de eerste enorme keutels die er lagen, ik was hier voor het eerst, dus ik was het niet! Er leven hier wilde olifanten en we hoorden van iemand daar dat ze de avond ervoor hier waren geweest om te drinken. We starten onze hike, bergopwaarts! Na een tijdje lopen zien we weer hompen olifantenpoep, ditmaal vers! De gids verteld dat ze waarschijnlijk net zijn gepasseerd. En hadden onze gids al ingelicht dat er een zwangere olifant tussen zit die snel zou gaan bevallen. Die willen we dus niet tegenkomen. We zien het olifantenpad die steil naar beneden loopt. Onderweg laat de gids ons van alles zien en Jasmijn en Joris vinden het ook machtig interessant. We lopen een heel eind door de Jungle en komen aan bij kleine huisjes in een baai. Daar springen we op een bamboe vlot en varen we naar de andere kant waar we naar boven klimmen naar een koraalgrot. Super, super oud, maar nog steeds erg indrukwekkend😉 Binnen in de grot vertelt onze gids alle inns and outs en op een gegeven moment vraagt hij ons de lampen uit te doen. Hij scheen vervolgens op een gedeelte waardoor er een schaduwspel ontstond. Je zag een heks op de wand en hij vertelde ons een heel verhaal. Super leuk. We klommen we naar beneden en stapten weer op de raft. We zetten de terugweg in en plotseling zie we allemaal Dusky Langurs, super schattige aapjes! Er zitten zelf baby’tjes tussen. Wat een traktatie!

We zijn toen weer op onze longtailboat gehopt en naar een floating resort gegaan, waar we heerlijk hebben geluncht. We hadden tijd om de mega vissen te voeren met mais en om te kanoën. Ik ben met Jasmijn en Joris gaan varen, terwijl Kim aan de kant bleef om te chillen. Na het kanoën hebben we gezwommen, gedoken en bommetjes gemaakt. We waren er helemaal alleen, de hele baai voor onszelf, geen enkele andere toerist! Het was er muisstil, alleen de Jungle geluiden. We hoorden een Neushoornvogel. Even later kwam hij overvliegen, wat een mega grote vogel en wat is hij mooi!

Plotseling hoorden we een overweldigend geluid! Een soort gebrul die door de dichte jungle zijn weg vindt naar iedereen die het wil horen! Onze gids riep ons, het is het geluid van de moeder olifant die aan het bevallen is!!! Het kan 10 uur doorgaan! We hoorden ook een baby olifantje. Allemaal niet ver van ons vandaan! Wat wilden we graag de jungle in, maar dat is niet aan te raden. We stappen weer in onze boot en varen weg, ineens stopt de motor van de boot en de voorman verteld ons dat we stil moeten zijn. Hij peddelt ons een kleine baai in en we horen de olifanten! Het bamboe wat met geweld wordt geknakt. De geluiden van mama olifant zijn gestopt en onze gids verteld dat ze waarschijnlijk al bevallen is! We blijven een tijd dobberen en we horen ze echt vlakbij, maar door de dichte begroeiing kunnen we niks spotten. We zien wel allemaal sporen langs de steile wanden. Onze gids verteld dat de olifanten graag zwemmen en spelen aan de steile kant. Ze springen zelfs van de kant om een stukje verderop weer aan land te gaan. Overal sporen!

We vervolgen onze tocht en regelmatig gooit hij de boot in parkeerstand om rustig rond te turen. Hij dacht op een gegeven moment een grote bruine beer te zien, maar helaas was het een een gewone boomstronk. We zijn doorgevaren en hebben een aantal andere mooie plekken aangedaan. Tenslotte zette hij een terugtocht in en nemen wij afscheid van het meer, de jungle en al de natuurpracht.

Er stond een man op ons te wachten die ons weer mee terugnam naar ons beginpunt. De kinderen hebben hun ogen even kunnen sluiten en toen we aankwamen hebben we direct een hapje gegeten. Als toetje kwamen er enorme hoeveelheden apen uit de jungle! We konden heel dichtbij komen. Eentje wou zelfs Joris wel even aanpakken! Ze waren niet gediend van onze aandacht, helaas de liefde was niet wederzijds!

Jasmijn en Joris waren klaar voor bed en we hebben ze lekker ingestopt. Morgen wordt een luierdag op verzoek van de kinderen. Ze willen graag zwemmen en relaxen, dus dat is het plan!

Vandaag stond bol van de indrukken, we hebben de zon gezien, de wolken en een mega stortbui van een kwartier. We hebben ons vermaakt en we hadden het rijk voor ons alleen. Ongekend! Alsof we de enige toeristen zijn in dit prachtige land! Geluk voor ons, voor de Thai is het afzien..

Tot morgen!

P.S. We hoorden tussen alle dierengeluiden ineens heel hard hoera! Dat was vast voor Junelly!🥳 Gefeliciflapstaart vanuit Thailand!

1. Johan Leushuis:
    22 april 2022
    Wat een geluk dat jullie daar alleen zijn. Kun de van alles genieten, zonder gestoord te worden door anderen. De leraren gaan er op vooruit, dus alvast reserveren maar.
  2. Renate:
    23 april 2022
    Wat prachtig om jullie verhalen te lezen. Net alsof wij er zelf een beetje bij mogen zijn
  3. Apolonia:
    23 april 2022
    Mooie verhalen en kleurrijke foto's, heerlijk genieten ❤️
  4. Judith Berghuis:
    24 juni 2022
    Wat super leuk om deze blog te lezen! Ik ga aanstaande zomer voor het eerst met mijn gezin (3 kids) naar Thailand en doe een hoop informatie op. Wij zijn net zo ondernemend als jullie, dus dat komt wel goed! In welke accommodatie verbleven jullie in Khoa Sok als ik vragen mag? En wat deden jullie tegen malaria?
  5. Stefan:
    24 juni 2022
    Hallo Judit,

Super leuk!
    In Khao Sok: Morning Mist Resort. Heel goed te doen en vriendelijk personeel.

We hebben malaria tabletten meegenomen vanuit Nederland. Of het achteraf nodig was weer ik niet, maar liever het zekere voor het onzekere.

Groetjes Stefan