Aït Ben Haddou

25 april 2023 - Aït Ben Haddou, Marokko

Vanmorgen werden we in de watten gelegd met een heerlijk uitgebreid ontbijt aan het zwembad. Toen we helemaal voldaan waren hebben we de bolide aangeslingerd en zijn we naar de Kasbah gereden, mooi voor de drukte uit. Het was al behoorlijk warm, dus de klim naar boven was best een prestatie. Eenmaal boven hadden we een fenomenaal uitzicht over de omgeving. Er werd een filmset gebouwd op de oude filmset van de Gladiator, ze gaan namelijk Gladiator 2 hier opnemen. We mochten beneden geen foto’s nemen, maar als je even naar boven loopt dan heb je uitgebreid kans en uitzicht om alles op de gevoelige plaat vast te leggen, stelletje dullen!

We zijn een paar winkeltjes binnengegaan waar ze hele oude snuisterijen en miljoenen jaren oude fossielen verkochten. In één van de winkeltjes heeft Kim een tekst gemaakt voor iemand in Nederland, dit was op verzoek van Mustafa de winkeleigenaar, die zaken doet met een dame in Holland, die zelfgemaakte, aparte boekenleggers van deze beste man doorverkoopt. We hebben hem niet de digitale wereld geïntroduceerd, waarin je super simpel zelf teksten kunt vertalen, wie zijn wij om te bepalen dat deze charme moet verdwijnen🙄

We hebben nog even wat gedronken bij een petit cafeetje en daarna zijn we op de blote voetjes in het beetje water in de opgedroogde rivier gaan banjeren. Jasmijn en Joris hebben kleiballen gemaakt en wij genoten ‘gewoon’ van het hele tafereel.

Later waren we even een theetje drinken bij een andere winkeleigenaar, en deze gast, die sprekend op Typhoon lijkt, liet ons een zo’n zelfde boekenlegger zien die Mustafa ons liet zien. Hij vroeg of we wisten wat het was en wij wisten dat natuurlijk. Zijn reactie was: ‘Dan hebben jullie gepraat met mijn neef Mustafa!’ Er komen allemaal clichés naar boven, maar toch toevallig!

We hopten weer onze trouwe vierwieler in en gingen op weg naar Ouarzazate. Daar zijn we wezen kijken bij de grote filmstudio’s. We zijn niet naar binnen gegaan, maar rondom was genoeg te zien. We hebben even boodschappen gedaan en kwamen erachter dat drank weer mocht en dat was te merken! Een drukte van heb ik jou daar en allemaal vrolijke gezichtjes! Op de terugweg zijn we een berg opgereden en daar hadden we een prima uitzicht over de filmstudio’s en de filmsets. Toen was de koek op en zijn we teruggereden naar ons onderkomen in Aït Ben Haddou.

Lekker relaxen bij het zwembad, genieten van een kudde geiten die, onder leiding van een herder, naar de opgedroogde rivier werden gebracht, verstoppertje en drie op een rij spelen en nog meer van dat chill gedoe! ‘S avonds zijn we gaan eten bij het restaurant waar Kim de avond ervoor een fles drank had gescoord. Ja, ze kenden Kim nog en Jan en alleman moest het even weten. We hebben goed gegeten en gedronken en ten slotte zijn we daar weer vertrokken en teruggaan naar de plek waar onze spullen liggen.

Vandaag weer veel vriendelijke mensen ontmoet die super veel geluk hadden dat ze ons tegenkwamen😜

Morgen gaan we op weg naar Zagora, op naar de woestijn!

1. Marjolein:
    26 april 2023
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen! 🥰
  2. Stefan:
  3. Johan Leushuis:
    26 april 2023
    Foto's van de filmset, daar kun je wel een paar cent aan verdienen. Verdwaal morgen niet in de woestijn!
  4. Stefan:
  5. Werner en Sharon:
    26 april 2023
    Wat een mooie plekjes heben jullie weer bezocht!
  6. Stefan:
  7. Renate:
    27 april 2023
    Wat een prachtig land en heerlijke verhalen
  8. Stefan:
    29 april 2023