Tisseldeï

1 mei 2023 - Tisseldeï, Marokko

Vanmorgen hebben we ontbeten met een in het zonnetje met een fraai uitzicht. Vandaag was een luierdag. Heerlijk bij het zwembad liggen, een beetje lezen en de kinderen hebben schaken geleerd van een ware grootmeester, namelijk van niemand minder dan mijzelf! Alle gekheid op een stokje, ik heb ze zo goed mogelijk de regels uitgelegd, maar ik ben natuurlijk ook maar een leek op het gebied van schaken.

Joris en jasmijn hebben ook nog weer even een heerlijk potje gevoetbald met de Kids hier! Zo leuk!

Jasmijn en ik zijn nog even wat chips wezen halen bij een heel klein winkeltje hier tegenover, het winkeltje is zo groot als onze keuken. Hij vertelde dat we er ‘s avonds ook konden eten.

Na de middag zijn we met een speciale hamer en de eigenaar van deze accommodatie op pad gegaan op zoek naar amethisten. Op een halve minuut lopen stopte de beste man al en begon zijn praatje. Hij is geoloog en hij legde uit dat alles wat groen is, gestolde lava is en dat de bovenkant van de berg hier eigenlijk de kustlijn was vroeger. Hij wees naar de berg en daar zagen we al hele mooie violet amethisten blinken. Hij begon met bikken en er kwamen hele mooie stukken uit! Hij vertelde dat deze kleur de meest speciale amethist is die je kunt vinden hier. Toen wees hij ons een plek aan de overkant van de weg, over de rivier, daar zouden we nog veel meer verschillende mineralen kunnen vinden. Hij is teruggegaan naar waar we vandaan kwamen en wij hebben ons nog even uitgeleefd op de berg. Daarna zijn we naar de overkant gegaan en zijn we even gestopt bij het restaurantje. We hebben een maaltijd gekozen, zodat dat als we terug zouden komen klaar zou staan. Vervolgens zijn we naar de rivier gelopen. Deze moesten we oversteken door over de stenen te Lopen die net iets boven het water uitstaken. Het is niet diep, maar net diep genoeg om hele natte schoenen te krijgen. Aan de overzijde zagen we een ezel en die hebben de kinderen even goed geknuffeld. Iets verderop lagen allemaal tapijten te drogen in de zon, een schitterend tafereel. Deze waren waarschijnlijk net gewassen in de rivier. We liepen over een smal pad naar hele mooie plek tussen de bergen. Daar lag zo ontzettend veel amethist en ander gekleurd gesteente! Prachtig mooi Agaat, met allemaal gekleurde adertjes erdoorheen!
We zijn overal op geklommen en we hebben heel wat gehamerd. Wat een mooie vondsten, helaas kunnen we niet alles meenemen!

We zijn teruggelopen naar het restaurantje en hebben daar uitgezocht wat we echt mee wilden nemen. De rest blijft achter bij de rest wat hier ligt, deze eigenaar is zelf ook zeer bedreven in het zoeken in het zoeken en heeft een grote collectie van hele grote, hele mooie unieke stenen! Hij komt even later aanlopen met een meteoriet. Zwart en zwaar, terwijl het maar een klein brokje is, van zo’n 8 cm doorsnee. Hij heeft een paar van onze amethisten schoongemaakt met een of ander spul en toen we ze terugkregen blonken ze enorm. Hij vertelde dat hij in september een machientje krijgt om te polijsten om er sieraden van te maken. Van een Duitser die hier elk jaar komt.

We hebben goed gegeten, het was weer veel te veel voor ons. We hebben nog even een theetje genuttigd en even met de eigenaar gepraat. Jasmijn kreeg nog een mooie steen van hem die ze mocht houden. We hebben afscheid genomen en we zijn in het donker weer de berg opgelopen. Naast ons liep een vrouw met de ezel die we eerder hadden gezien aan de overkant van de rivier. Hij was afgeladen met tapijten. Wat andere vrouwtjes, ook volgepakt, gingen de andere kant op.

Op de schouw hier in de accommodatie ligt het bezaaid met stenen in de vorm van een hart, heel veel! We hebben er zelf ook één gevonden in de bergen en deze voor de eigenaar mee terug genomen, deze kreeg direct een mooi plekje op de schouw.

Jasmijn en Joris liggen op bed nog even digitaal te doen en wij zitten onder de sterrenhemel ons dingetje te doen.

Morgen gaan we weer naar Marrakesh!

1. Ceciel Toorneman:
    2 mei 2023
    Hier regent het.Je neemt ons weer even mee naar dit kleurrijke land ,de warmte,en de mooie foto's.Genieten!
  2. Stefan:
    3 mei 2023
    We nemen mee wat we kunnen, maar de backpacks zijn al aardig gevuld😂
  3. Johan Leushuis:
    2 mei 2023
    Al die steentjes, dat wordt straks overgewicht bij het inchecken.
  4. Cgb de Vries:
    2 mei 2023
    Wat kun het toch allemaal prachtig beschrijven Stefan, alsof ik het zelf beleef.
    Prachtige ervaring voor jullie en de kids!
    Genieten met volle teugen!
  5. Stefan:
    3 mei 2023