Marrakech

7 mei 2023 - Hengelo, Nederland

Ik word wakker van de twee zangvogeltjes die ze hier hebben, ook een beetje van de mevrouw die ontbijt maakt voor twee Italianen. Ik besluit om de zon op te zoeken en de rest blijft lekker slapen.

Ik geniet van het zonnetje en krijg een potje verse koffie, check!
Jasmijn komt mij later vergezellen en niet veel later ook Joris. Als Kim ook buitenkomt krijgt ze ook een potje koffie aangereikt. De eigenaar komt weer aanrijden met z’n vrouw en tegen een uur of 10 zitten we aan het ontbijt.

We blijven ongeveer tot een uur of twee een beetje chillen, tas inpakken en zwemmen, iedereen was op een gegeven moment weg en we hadden het rijk alleen. We krijgen de locatie door van de privé villa waar we de laatste nacht zullen verblijven. We besluiten die kant op te rijden, daar onze spullen te droppen en naar het grote plein van Marrakesh te gaan om de laatste souvenirs te kopen.

We komen aan bij de villa en het is inderdaad heel groot, het is een hele aparte wijk waar volgens ons wel de rijkere Marokkanen wonen. Het is weliswaar een rijtjeshuis, maar dan wel allemaal dikke huizen naast elkaar. We stappen naar binnen en zien direct 3 woonkamers en het zwembad achter in de tuin. We worden naar boven geleid en daar krijgen we twee slaapkamers met aansluitende badkamers aangewezen. We droppen onze spullen en vertrekken snel weer naar het centrum.

We parkeren onze auto op een plek waar al eerder onze auto heeft gestaan, vlak voor de ingang van het grote plein. We struinen wat rond en eten en drinken wat. Het is allemaal niet meer zo overweldigend en daardoor komen we veel makkelijker af van de vele verkopertjes met hun mooie, gladde praatjes. Intussen wordt het hele plein voorzien van eettentjes en gaat het volume van de verkopers omhoog. We besluiten wat te gaan eten bij een restaurantje die een dakterras heeft en een geweldig uitzicht biedt over het plein. Na het eten lopen we nog wat rond en zien het donker worden. We banen ons een weg door de menigte en halen onze auto weer op. Weer een hele happening, want er moeten allemaal auto’s worden verzet voordat wij er uit kunnen. Een prachtige gezicht hoe deze gasten kunnen sturen in een te kleine ruimte.

We rijden door de drukte, wat een chaos en wat moeten we goed opletten om niet op de laatste dag onze huurauto te beschadigen! We moeten nog even bij een Riad in de buurt woestijnzand ophalen bij de Marokkaans/Nederlandse vrouw en haar gezin die ook in Marrakesh zijn. We waren zelf het zand vergeten en zij waren naar dezelfde plek heen geweest en zij hadden beloofd om het zand voor ons mee te nemen. Hun accommodatie is midden in het centrum en om hier te komen was op z’n zachts gezegd een uitdaging! Het is allemaal gelukt gelukkig. We rijden terug naar onze slaapplek en maken ons eerste ongeluk mee, alles begon te rijden op een kruispunt en door de wirwar klapperden twee gasten op brommer,/scooter, motor op elkaar. We rijden door en komen al snel aan bij ons verblijf. De kinderen gaan snel naar bed en wij pakken de laatste spullen in en gaan buiten nog even relaxen. De eigenaar komt thuis en biedt ons nog eten aan, maar wij gaan naar bed, om 4 uur gaat de wekker weer!