Een reis naar Marokko, met twee toppers van mini backpackers? Een volmondige ja!

24 april 2023 - Marrakesh, Marokko

Kim en ik waren al eens eerder in het land van uitersten en staat hoog in ons lijstje van mooiste reizen die we hebben mogen maken. Dus besloten we om nogmaals dit schitterende land aan te doen.

We vlogen met Ryanair, budget en alles heeft zijn prijs! Desalniettemin best te doen. We hadden een tussenstop in Londen en daar hebben we ons een paar uurtjes moeten vermaken. Daarna door naar Marrakesh, een bruisende stad in het Westen van Marokko. We zaten twee aan twee en dat hebben we aan boord nog moeten regelen.

De landing werd ingezet en toen we aankwamen op het vliegveld Menara was het een fluitje van een cent om naar de douane te lopen, maar daar stond ons een stel Marokkanen op te wachten die alle papieren gingen controleren. Dat duurde wel even, wat een traag zooitje was dat! Eenmaal door de douane was het een kwestie van een simkaart aanschaffen en een taxi scoren. Zo laat op de avond heb je weinig keuze en zitten we in een grote wagen voor iets teveel geld dan we hadden verwacht, na een klein half uurtje kwamen we aan bij ons eerste slaapplekje.

Zei ik slaapplekje? Ik bedoelde een waar Marokkaans paleisje! 4 verdiepingen, waarvan 3 elk met een slaapkamer en badkamer en daarbovenop nog een dakterras. Alles is houtsnijwerk, gekleurd glas, marmer, kleedjes, de hele mikmak! Prachtig! We hebben even water gehaald bij een mini winkeltje en toen weer terug naar ons stulpje. Terug naar de katten en kittens, Joris en Jasmijn waren in hun nopjes.

De nacht was best fris, het ochtendgebed net zo! We waren lekker vroeg wakker, we hebben een huurauto geregeld en daarna zijn we naar de grote markt van Marrakesh gegaan: Place Djemaa el Fna. We liepen het grote plein op en zagen van ver de aapjes aan kettingen en de slangenbezweerders. We wilden op een gepaste afstand Joris en Jasmijn het tafereel laten aanschouwen, maar dat gaat zo maar niet! Direct kwamen ze op ons af en werd er bij Joris een slang om zijn nek gedaan, een paar tellen later ook bij mij. We hebben vriendelijk bedankt en we zijn met moeite van ze af gekomen. Het blijft normaal voor deze mensen om zo een boterham te verdienen, maar we zijn niet gezwicht!

Daarna hebben we een heerlijke fruitshake genuttigd en even rondgelopen. Daarna zijn we terug gegaan naar onze accommodatie om het zwembad te gebruiken, maar deze bleek potdicht in verband met het Suikerfeest. Wat jammer, het is zo warm!

In de namiddag hebben we de auto gepakt en zijn we weer naar het plein gegaan. Onderweg zien we palmbomen, een miljoen auto’s (Bangkok de laatste keer was rustig vergeleken bij hier), het Atlasgebergte op de achtergrond, afval, brommers, paarden, een ezel en zo veel meer! Aangekomen op het plein hebben we heel veel kraampjes bewonderd, aardige mensen ontmoet en uitleg gekregen over allerhande kruiden, natuurlijke geneesmiddelen en cosmetica. Ja, er zijn wat verkopers die je binnen willen halen met mooie praatjes, maar we treffen tot nu toe de meest gastvrije mensen die ons uit goedheid hun kennis over geven. Jasmijn en Joris krijgen leuke dingetjes en er wordt niets voor terug gevraagd! Jasmijn was denk ik het meest onder de indruk van alles, de aapjes had ze in haar hart gesloten, ze kon het niet snappen dat dit zomaar kan en heeft er echt een traantje om gelaten.

We hebben gegeten in een restaurant met een dakterras, met een pracht van een uitzicht over het gigantische schouwspel beneden ons. Tenslotte hebben we de spreekwoordelijke paling ingepakt en op zoek gegaan naar…drank. 40 dagen geen drank te koop, nergens, echt nergens! Vandaag dus ook niet! Maar Kim zou geen Kim zijn als ze uiteindelijk bij een restaurant toch 8 Heinekens kan scoren. En jullie mogen best weten, we hebben echt moeite gedaan, dus dit was echt een prestatie voor op het lijstje! We zijn terug gereden, onze poes weer gevoerd, zodat deze op haar beurt haar kitten van melk kon voorzien, de kleinst is amper groter dan een cavia!

De twee globetrotters liggen in hun Marokkaanse bedje en wij liggen op ons dakterras te chillen met een heerlijk koud BIERTJE!!!

Morgen gaan we op weg naar Aït Badhou, een rit van ongeveer 3,5 uur door een prachtig landschap!

1. Lars:
    24 april 2023
    Wauw geweldig!!!! Heel mooi verwoord en prachtige foto's! Hij komt nu ook op het lijstje bij ons haha. Heel veel plezier allemaal en geniet ervan. Wilde bijna zeggen proost🍻, maar dat is nogal lastig daar las ik haha enjoy!!!🥳
  2. Stefan Leushuis:
    26 april 2023
    ❤️🍻 Inmiddels proost hoor!! Drank in overvloed nu.. Zelfs de Marokkanen zijn er blij mee 😅🤣🤣
  3. Ceciel Toorneman:
    24 april 2023
    Prachtig verhaal weer.Fijne vakantie en stuur wat zon naar hier.
  4. Stefan Leushuis:
  5. Werner en Sharon:
    Wauw Joris! Een slang om je nek 🙃
    Mooie foto's en veel plezier vandaag!
  6. Stefan Leushuis:
  7. Johan:
    24 april 2023
    Zo te zien en te horen vermaken jullie je prima. Mooie beelden en veel te zien. Daar kun jullie je wel een tijdje vermaken. Veel plezier en groetjes aan de kids.
  8. Stefan Leushuis:
  9. Renate:
    25 april 2023
    Geniet er van samen. Wij kijken weer uit naar al jullie verhalen.
  10. Stefan Leushuis:
  11. Marjolein: