Marrakesh-Aït Ben Haddou

24 april 2023 - Aït Ben Haddou, Marokko

Vandaag een roadtrip gemaakt. In één ruk te rijden in een kleine 3,5 uur, maar wij hebben er zeker 5 uur over gedaan! We zijn heul vaak gestopt en genoten van de pracht van het Marokkaanse landschap.

We hebben even wat gedronken in een klein restaurantje, waar ik direct aan de hand werd genomen om te kijken wat ze in de keuken aan het bereiden waren: interessant, niet te definiëren en zeker niet smakelijk om aan te zien! Gelukkig kwamen we er alleen voor een drankje! Alles werd direct spik en span gemaakt en we trokken heel wat bekijks. Toen we ongeveer een uur verder waren en één van de mooiste uitzichten van het altasgeberte hadden bereikt ,hebben we gegeten in een restaurantje aan de kant van de weg waar we een pracht van een uitzicht hadden. Jasmijn en Joris hebben super mooie kristallen gevonden die de handelaren niet mooi genoeg vonden om te verkopen. Onze twee telgen waren  enthousiast en genoten volop van het zoeken. En wat hebben we heerlijk Marrokaans gegeten. Buikje vol en weer gaan.

Wat een diversiteit qua natuur en landschap, van droog en dor naar overweldigend groen, met palmbomen en gras. Hoge bergen, besneeuwde toppen en uitgedroogde rivieren. Schapen, koeien, ezels, kamelen, honden, katten en hier en daar een Marrokaan in the middle of nowhere, met een geode in zijn handen, die hij vast te zwaar vond, want hij wou er heel graag vanaf😜 dieprood, rosé, paars, alle kleuren zagen we voorbij komen toen we voorbij reden in onze bolide.

We kwamen aan in Aït Ben Haddou en vonden al gauw waar we naar zochten, een schitterend onderkomen met een zwembad, vlakbij de mooiste Kasbah van Marokko. Bijkomend voordeel, het kost geen drol! We hebben heerlijk aan het zwembad gelegen en even in het zwembad gelegen, heel even, want het water is hier zo koud als een Inuït die net is wezen ijsvissen! Brrr. Hoe is het mogelijk? Stefan en Kim allebei rood geworden van de zon, 27 graden en dan als zwembad niet even het fatsoen hebben om op te warmen!

We zijn nog even naar de winkel geweest en even later heeft Kim een fles wijn gescoord bij een restaurantje in de buurt. Het lijkt erop dat drank hier wordt gezien als zonde, want het is nergens te koop en als je dus een fles kunt scoren, dan gaat alles heel geheimzinnig en wordt de fles helemaal ingepakt. Je ziet hier Marokkaanse mannen die de tanden rot in de bakkes hebben staan van de één of andere drug, maar alcohol…

Enfin, daarna hebben we wat rondgestruind in een opgedroogde rivier en heeft Joris hele oude fossielen gevonden! Even later zijn we gaan eten in het restaurant naast onze slaapplek. Het was niet veel, maar wel lekker, zoals Rene zou zeggen.

Na het eten hebben de kinderen heel wat geklommen en geklauterd (allebei zijn ze al voorzien van een aantal schrammen, maar ja, dan hadden ze ook maar niet op hun vader moeten lijken) en hebben ze steenmannetjes gemaakt aan de kant van de weg en tenslotte zijn we teruggegaan naar de plek waar onze bedjes staan en nu zitten we heerlijk te genieten voor ons huisje, het is al donker, maar de geluidjes, de lichtjes en de muziek maken dat meer dan goed. Morgen gaan we de Kasbah verkennen.

As-salāmu ʿalaykumu

1. Johan:
    25 april 2023
    Vader had vroeger toch nooit schrammetjes.🤪
  2. Stefan:
    26 april 2023
    😂😅
  3. Apolonia:
    25 april 2023
    Hahaha ja drank is een dingetje...ligt er vooral aan waar je bent..veel plezier..geniet..
  4. Stefan:
    26 april 2023