Agdz-Fint

29 april 2023 - Tarmigt, Marokko

Vannacht ben ik voor de tweede nacht op rij geterroriseerd door Marokkaanse muggen en elk plekje waar geen anti-mug zat is benut door dat tuig! De rest heeft heerlijk geslapen! Joris had een klein bedje toegewezen gekregen en die had ‘s avonds al besloten om even twee minuten, lees: de hele nacht) op ons bed te gaan liggen. Hij heeft dus heerlijk tussen Kim en mij in gelegen.

We hebben lekker ontbeten en ons volgende stekje uitgekozen. De oase van Fint, op aanraden van de mensen die we hier hebben ontmoet. We zijn in de auto gestapt en eerst naar Ouarzazate gereden om daar bij de Carrefour boodschappen te doen. Daarna zijn we doorgereden naar Fint. De weg ernaartoe was weer prachtig!

We zagen een grote markt en daar zijn we gestopt, we waren de enige blanke mensen. De markt bestond voornamelijk uit groente en fruit, kleding en een hele berg tweedehandse meuk. We hebben voor de kinderen wat gekleurde popcorn gekocht en we hebben een glaasje versgeperste sinaasappelsap gedronken. Jasmijn heeft ook nog preppy slippers gekocht. Daarna reden we door en zagen we in de verte ineens een hele boel kamelen lopen. Heel heel heel veel, er was een herder bij. We hebben de auto geparkeerd en hebben de herder gevraagd of we wat foto’s mochten maken, geen probleem en daar liep de familie tussen de kudde kamelen. We werden omringd door misschien wel een 100 kamelen, klein, groot, zwanger, jong en oud. Wat een beleving! Sommigen staken ze de weg over, maar kwamen ook zo weer terug naar de kudde. We hebben afscheid genomen en hebben onze weg vervolgd. We zagen de afslag die we moesten hebben en dat betekende dat we weer off road gingen. Tussen de bergen door, langs weelderige riviertjes en heel veel groen. Al slingert kwamen we bij een riviertje waar we over moesten. Gelukkig kwam er van de andere kant een auto en die reed er gewoon doorheen. Het bleek heel ondiep te zijn, dus wij knalden er ook maar doorheen. Een tweede riviertje kon er ook nog wel bij en toen werd de weg toch wel heel krap. Er reed al de hele tijd een auto achter mij en die stopte op een gegeven moment. Hij werd aangesproken door een man die aangaf dat dit de wandelroute is en dat we eerder hadden moeten afslaan. Dus in de achteruit en de andere kant op. We zetten de auto neer willen de tassen eruit halen, bleken we nog verder naar boven te moeten! Weer in de auto en naar boven.

We moeten even wachten op de kamer en we wachtten even bij het zwembad. Daarna hebben we de spullen in de kamer gelegd en zijn de kinderen lekker gaan zwemmen. We kijken uit over de oase. Later op de dag hebben we een wandeling gemaakt langs de rivier en door de oase.

Er zitten hier nog meer Nederlanders en er zit ook een gezelschap bij uit Zutphen en Deventer. Zij pompten Nederlandse muziek alsof de hele toko van hun was. Het is een leuk gezelschap met een drankvoorraad waar je u tegen zegt. Bij het avondeten delen ze aan iedereen blikken bier en flessen wijn uit! We hebben gedineerd bij zonsondergang.

De twee J’s liggen nu op de kamer nog even een filmpje te kijken en wij wachten rustig af wat de avond ons gaat brengen. Team Zutphen-Deventer liet weten dat ze hier de aankomende 3 jaar nog over hun zullen praten..

Wordt vervolgd!

1. Johan:
    30 april 2023
    Wou Joris geen kameeltje mee nemen?
  2. Stefan Leushuis:
    30 april 2023
    Die passen niet in zijn rugzakje🐪😜